Sunday, February 5, 2012

Peniaga Satay Yg Bangang...............

Semalam aku, wife ngan kamila mkn luar...kat satu kedai tomyam kat area umah makmertua aku.....tempat ni memang favorite aku sekeluargala....kalau balik danau kota ...wajib singgah sini....menu yg biasa kiteorg order kailan ikan masin, daging masak merah, nasi goreng cendawan..........tapi entry kali ni aku tanak citer pasal kesedapan kedai ni......tapi aku aku citer sikap sesetengah peniaga melayu yang BANGANG.....biarkan aku rahsia kan nama kedai tu.....tanak memburukan name biz dia...cukup la sekadar aku citer ape yg jadi.......

Nak d jadikan citer lepas order...aku tanya la waiter situ...."abe kalau nak order satay kat kedai sebelah tu bole ke?.......waiter jawap bole je...tapi kena g order sendiri la.......so wife aku pun g la kedai sebelah tu utk g order satay......aku yg menunggu ni ....dah terbayang2 satay yg gebu d celup kedlm kuah kacang ......pastu aku nampak wife aku dtg ke meja ngan muka masam....................aiseymen.....apehal plak ni?........bergado ke?

Rupa nye wife aku angin ngan penjual satay tu....banyak songeh katanye....ingatkan nak order satay semudah ABC je.......rupanye banyak plak cengkadak dia.....dia kata ....kalau nak order.... harga charge lain dr biasa sebab mkn kat kedai lain.....so kalau nak harga biasa  kena mkn kat kedai dia....kalau nak mkn kedai lain gak.... dia suruh bawa pinggan sendiri ...serius ape lancau macam ni punya peniaga.....terus wife aku tak jadi order.....

Ape la singkatnye pikiran sesetengah peniaga melayu....dengki mendengki....aku rase kedai satay tu ade isu ngan kedai tomyam tu....mungkin pasal parking....tp bagi aku...tu isu bangang tu d balahkan....kedai satay tu dah rugi satu customer hanya pasal benda bangang tu....dia tak pikir ke ...satu customer ni mungkin akan menyebarkan kesedapan satay dia....dari satu jd dua....dr dua jadi 3 dan seterusnye.....tu la mentality sesetengah peniaga melayu......

Ni lah salah satu sebab kenapa aku tak suke bersaing berniaga ngan melayu....penuh dgn sikap busuk hati dan dengki dgn org lain.....bukan nye nak pikir camne nak mantapkan biznes sendiri....tapi sibuk nak jatuh kan biz org lain......tapi tu la....tak semua peniaga melayu yg berperangai macm ni.......hanya segelintir je yg ade DNA bangang.......tp dgn segelintir ni la yg merosakan kemajuan bangsa sendiri...........

2 comments:

Fuadah said...

kasihan kpd peniaga sate. cetek akal.

Anonymous said...

Ada satu kedai sate namanya Sate Kajang Haji Samuri lagi bangang. Kedainya di Taman Melati Utama. Ada ka patut, nak order kena berbaris panjang kat kaunter selepas tu baru lah cari tempat duduk. Tak ke bangang nama nye tu.

Saya datang seorang, sudah duduk di meja yang selesa pada saya, tapi tak ada seorang pun pekerjanya yang datang untuk ambil order. Kemudian baru saya ternampak signboard kata kena order di kaunter. Oleh itu saya pun pergilah ke kaunter untuk order. Penjaga kaunter sangat lah lembab untuk selesaikan satu satu order orang di depan saya. By the time, meja yang saya duduk awal-awal tu dah diduduki oleh orang lain. Meja yang lain tak selesa pada saya. Saya tungu punya tunggu di kaunter itu punya lah lamanya. Akhirnya saya keluar dari restoran bodoh itu tanpa beli apa-apa dan berazam akan BOIKOT restoran bodoh itu.

Servis restoran itu sangat teruk.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...