Monday, May 13, 2013

CuitMakan : Kedai Cucur Popiah Port dickson

Assalammualaikum

Aku ni memang suke cari makan....bukan cari pasal yee...dan setiap lokasi tempat makan yg aku terjah mesti ade cerita d sebalik nye....kali aku nak citer pasal kedai cucur popiah kat area port dickson...ceritanye begini...wife aku kena g kursus 3hari 2mlm kat PD...mase ni anak aku baru sorang je....so kami pun tempah la hotel PD yg dekat ngan tempat kursus tu...pasal hotel yg organize kursus tu dah penuh.....so masa kat sana...bila wife aku g kursus je....aku ngan kamila boring duk hotel....nak mandi laut....panas gile cuaca...maka aku start enjin kete dan menjelajah la bole di katakan hampir seluruhg ceruk PD aku redah.....sekali tu...ternampak ade satu kedai tepi jalan yg ramai org...time tu ptg dalam kul 3 mcm tu....reflek semulajadi aku terus parking kete tepi kedai tu....nak tgk ape yg mantap sgt tu....

Rupa nye kedai ni jual "goreng2" snek waktu ptg ....ade cucur, popiah goreng, tauhu sumbat, dan byk lagi yg goreng2.....aku citer ape yg aku suke makan je....ok.....maka aku pun order cucur, popiah ....cicah plak ngan sos buatan sendiri....aku ngan kamila dah ready nak melantak....dgn tenang aku celup cucur yg dah siap di potong kedalam sos yg merah menyala ...lalu aku suapkan ke mulut aku....dengan mata yg terpejam ...aku kunyah ,...kunyah....kunyah ...dan kunyah lagi.....perhhhhh kenakan cucur yg br di goreng panas2 dgn sos yg masam manis pedas manja2 ni....memang tak bole handle....kamila makan camtu je...dia pun layan....cucur dia memang bg aku perfect....xperlu isi yg bukan ...cukup cucur sahaja....gebu...sedikit garing d luar....rongga2 angin dalam cucur tu...memang menambahkan ke"spring"an cucur tu.....popiah nye plak...simple ade sedikit sayuran ..kulit popiah yg garing ..tapi tak keras......dua juadah yg simple ni....menjadi makin menakjubkan bila serasi dgn sos buatan sendiri ni....lepas dr kejadian tu...hari2 selama 3hari aku kat sana mesti mau pekena cucur ni......wife aku pun sangkut.....mase nak balik shah alam...siap tapau lagi.,....ni citer 3tahun lepas...

Baru2 ni....aku kesana lagi sekali.....kali aku aku bawa askar2 shah alam yg diketuai oleh ibu aku...kami sekeluarga 2 biiji kenderaan menuju ke PD utk piknik kat Tanjung Biru ..sempena melepaskan lelah setelah tension tgk keputusan pilihanraya ....aku dah sound ibu aku awal2...lepas kite mandi manda...ptg aku bawa port baik punya......jangan risau aku tanak citer pun pasal kami mandi kat pantai tu.....aku tau korang dah tak sabar nak tgk juadah2 yg aku nak war-war kan ni....moh kite layan....

..

korang nampak??? tersusun cucur2 yg panas2....ni sekejap je abis.... 
suasana dlam kedai

Menu nye....

saiz just nice kata mat salleh...gebu plak tu...ape lagi korang mau??

Tauhu Sumbat....yg ni okla...

Popiah goreng ni memang A la.....

mee kari ...yang ni...saja nak try....serius rasenye sgt kureng....
mee sup...ni pun kureng...

Celup jangan tak celup

celup versi dramatik skit.....

yang ni bukan makanan....yang ni pandai Tanjung Biru versi Panorama....

Overall
Ni lokasi wajib singgah kalau korang turung PD....BAYANGKAN...selepas penat nak mampos mandi laut....lepas mandi confirm kebulur punya.....lepas tu pekena cucur ngan popiah panas plak...pehhhh dia punya nikmat....tak bole handle......ade juga juadah lain ...macam yg aku try mee kari ngan mee sup....memang kureng sgt2 la rase ni...."killer" produk kedai ni ...yg goreng2 dan sos mantap diaorg....lokasi pun senang nak cari pasal tepi jalan utama...cume takde signbod je...so kena pandai kena la usha2 skit....harga nye ok...3 singgit....sos unlimited.....ko nak mandi sos pun bole...tapi lepas tu tokey kedai terajang korang ...jgn salah kan aku plak.....meja pun banyak ....cume kedai nye tepi longkang...so ade skit bau la....dan lalat pun mesra pelanggan.....tapi bagi aku...persetankan la....janji juadahnye power....


Kata aku:
Makanan (goreng2+sos) : 5/5
Harga :5/5
Portion : 4/5
Service : 3/5

waktu operasi
rase nye pagi dah bukak ..pasal kedai ni ade jual sarapan jugak....yg ni aku x penah try....lain kali mau kena datang pagi plak......ptg tutup kalau x silap aku....kul7 or sampai makanan abis....

Lokasi nye
Kali ni aku tanya sendiri pekeja kedai tu...tak tau dia pekerja atau bos....aku tanya...ape nama kedai....dengan tenang dan selamba....dia jawap...."kedai tepi jalan bawah pokok"....pastu dia ckp ...nak senang ingat....jalan batu 9 1/2.....aku bab kira2 batu ni memang fail....landmarknye kedai ni lepas Ocean View resort ngan Polymart....depan skit dah jumpa kedai ni ...blah kanan korang...so cam biasa aku sedia map utk korang.....tak yah terima kasih...aku sekadar menjalankan tanggungjawap sosial pada masyarakat...kakakkakakakaka jahanam punya ayat aku pakai...

Jalan batu 9 1/2  2.439601, 101.861597 )



View Kedai Cucur popiah sedap in a larger map

1 comment:

Mahanie said...

Mmg terkenal tempat ni..menjadi kegilaan tempat makan ni...dulu masa keje di area situ..selalu lepak makan kt situ..memang terbaik...suggest pada smua..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...